Nell Gwynn
Het Verhaal
Londen 1660, Koning Charles II zit op de Engelse troon en herstelt het theater en optredens na de puriteinse aanpak van Oliver Cromwell. Hij leeft een hedonistisch levensstijl, met een grote voorliefde voor alles wat flamboyant, extravagant en sexy is.
In het theater op Drury Lane is sinaasappelverkoopster Nell Gwynn haar eigen leven in handen aan het nemen. Wanneer ze op het podium komt als een van de eerste vrouwelijke acteurs, veroorzaakt ze veel ophef in deze vooral mannelijke wereld. Snel komt ze in het vizier van de koning. Rijzend uit de sloppenwijk waar ze opgroeide, wordt ze één van de meest gevierde actrices in het land en de favoriete minnares van de koning. Maar succes is niet zonder keerzijde. Met haar vrienden en familie in gevaar moet ze kiezen waar haar toekomst ligt… op het podium of in het paleis.
Het Creatieve Team
Jessica Swale
auteur
Jessica Swale (°1982) is een Olivier award winnende filmmaker, schrijfster en regisseur. Ze studeerde in de Central School of Speech and Drama van de universiteit in Exeter.
Als toneelschrijfster won haar eerste stuk Blue Stockings (2013) de Evening Standard Most Promising Playwridht nominatie en is nu opgenomen in de GCSE drama syllabus. Haar tweede werk, Nell Gwynn (2016), won de Olivier for Best New Comedy.
Haar allereerste kortfilm, de komedie Leading Lady Parts (2018) (met ondermeer Felicity Jones, Florence Pugh, Emilia Clarke, Tom Hiddlestone en Gemma Chan) ging wereldwijd viral met meer dan 25 miljoen views.
Ze is actief bij de Internationale NGO Youth Bridge Global, die theater gebruiken als ontwikkelingsinstrument in door oorlog verscheurde landen. Als zodanig regisseerde ze gemeenschapsproducties van Comedy of Errors, The Tempest en Much Ado over Nothing in de Balkans en de Marshall Islands (North Pacific). Daarnaast is ze betrokken bij Times Up UK en de 50:50-campagne, waarbij ze actief campagne voert voor meer gelijkheid in theater en film.
Ronny Verheyen
Vertaling en Regie
Ronny draait al meer dan 35 jaar mee in het liefhebberscircuit. Eerst als huisregisseur bij Toneelgroep Streven uit Mortsel. Hij regisseerde daar een 30 tal stukken gaande van komedies, over dramatisch werk, over klassieker naar wat men "de machines" noemt. Met Streven won hij het landjuweel met Sacco en Vanzetti. Ondertussen werd op hem door tal van verenigingen her en der in Vlaanderen beroep gedaan. Mettertijd veroverde muziektheater en musical een steeds belangrijker aandeel in zijn werk. Dit resulteerde in de oprichting van het gezelschap De Speling met als thuisbasis het Fakkeltheater. Ondertussen heeft hij ook het voorzitterschap van deze vereniging op zich genomen.
Voor de Speling schreef hij een aantal muziektheaterwerken: "Edith en Simone" en "De Afrekening". Hij vertaalde en regisseerde de musical "Baby", regisseerde "Ghetto", "Life is a cabaret", het succesvolle "The last confession",... De laatste jaren regisseerde hij voor De Speling o.a. "Shout", "Sisters of Swing", "My fair lady", "Madagascar", "Een tenor voor Kerst" en "Cabaret"
Soo Mee Beyers
Choreografe
Liefde voor muziek heeft Soo Mee al van kindsbeen af, op jonge leeftijd begon het allemaal met vioolspelen. Later werd ze ook geïnspireerd door theater en in het bijzonder door dans en danstheater. Soo Mee’s passie werd zo groot dat ze na haar studies besloot dit op professioneel vlak verder te zetten. Ze rondde haar opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten dan ook succesvol af. Nu is ze actief bij verschillende gezelschappen, waaronder het Vlaams Muziek Theater, Theater Tol en De Speling. Naast het performen in binnen- en buitenland voor uiteenlopend publiek, choreografeert Soo Mee zowel eigen werk als musicalproducties. Voor De Speling werkte ze onder andere mee aan “Shout!”, “Sisters of Swing”, “My Fair Lady”, “Stepping Out” en “Cabaret”. Ook debuteerde ze in 2018 als regisseur-choreograaf met de familiemusical “Madagascar”.
Meer info over Soo Mee en haar projecten vind je op www.soomee1.be
Tom Maes
Vocal Coach en muzikale leiding
Op 12-jarige leeftijd ontdekte Tom via het schoolkoor de liefde voor het zingen, en die is nooit meer weggegaan. Hij is ondertussen al heel wat jaren actief bij De Speling, zowel op als naast het podium. Hij was te zien en horen in “Jane Eyre”, “My Fair Lady” en “Cabaret”, en was actief als zangcoach bij oa. “Shout!” en "9 to 5". Voor Nell Gwynn nam hij opnieuw de zangbegeleiding voor zijn rekening. En meer zelfs, hij schreef ook alle arrangementen die vanavond voor u live gebracht worden door onze muzikanten.
Ook buiten De Speling weten ze Tom altijd wel te vinden als muzikant, zanger of dirigent. Als er maar muziek aan te pas komt!
Nicole Tops
Grime en Kapsels
Karen Verdoodt
Grime en Kapsels
Jee Reusens
Kledij
Pauline Gaeremynck
Kledij
De Cast
Amber Staal
Nell Gwynn
"NIet mogen gaan waar of zeggen wat ik wil?
Nog niet voor al uw kroonjuwelen."
amberstaal1
Kevin Caers
Koning Charles Stuart II
" Er is niks mis met mijn ballen, madam."
Stef Boermans
Lord Arlington / toeschouwer
"Naar men zegt met een uitzonderlijk libido"
Eric Clavie
Charles Hart
"Volgepakt tot op de uil en
honderden ogen op jou gericht. Er bestaat geen heerlijker gevoel."
Werner Molet
Thomas Killigrew
"Ze moet geen vrouw spelen, ze is er één"
Sam Michielsen
John Dryden
"Het zit allemaal al hier. Ik moet het alleen nog opschrijven."
Dimi Tarantino
Edward Kynaston
"Wat hebben tetten ermee te maken?"
dimitarantino
Annelies van Raemdonck
Lady Castlemain / Ma Gwynn
"Vergeet je urne niet buiten te zetten."
Niki Vanlerberghe
Koningin Catherina van Bragança / Louise de Kérouaille
"Vocés sào todos bastardos!!"
niki_vlb
Sofie Jacobs
Rose Gwynn
"Hij ziet u niet zitten Nell. Hij wil aan u zitten!"
Marie-Christina Leon
Nancy
"Tetten … met marsepein !"
Peter Janssens
Ned Spigett
"Dat zwiepen was wel synchroon met het spreekritme!"
Els de Bodt
Acteur / Charlotte
"Luid de bel en sla de trom!"
Sien Martens
Acteur
“Kom vrienden hef het glas…”
Tom Claus
Toeschouwer / William
"k Versta d’er niks van!!!"
Jakob Verdoodt
Acteur / Bode
“ja ik dans en ik zing…”
JKOB_
De Muzikanten
Tom Maes
Irish bouzouki en blokfluit
Steven De Winter
percussie
Lea Mathé
blokfluit
Els Van Braeckel
viool
Het Sterckshof
Reeds in de 13de eeuw is er op de plaats van het huidige kasteel de hoeve ‘Hooftvunder’, een versterkte hoeve omringd door een gracht. Deze hoeve groeit uit tot een versterkt landgoed dat herhaaldelijk van eigenaar wisselt. In 1524 koopt Gerard Sterck, koopman, bankier en geheim raadsman van keizer Karel V, het landgoed en hij verbouwt de hoeve tot een kasteel in renaissancestijl, vanaf dan het kasteel Sterckshof genaamd. In tegenstelling tot andere kastelen in Antwerpen wordt het Sterckshof niet verwoest tijdens de oorlogen in de 16de en 17de eeuw, maar het wordt wel verwaarloosd na een ruzie tussen erfgenamen in de 17de eeuw. Vanaf 1693 is het Sterckshof eigendom van de jezuïeten van Lier, maar het kasteel vervalt door de Oostenrijkse Successieoorlog (1740-1748). Na de opheffing van de Jezuïetenorde wordt het kasteel in 1778 openbaar verkocht aan de bankier Jan Baptist Cogels, die het samenvoegt met zijn landgoed Ter Rivieren. In 1921 koopt het Provinciebestuur van Antwerpen het landgoed Ter Rivieren (met het kasteel Sterckshof) om er het huidige park Rivierenhof van te maken. Van het Sterckshof staan dan alleen nog een voorbouw van één verdieping met één toren, de ingangspoort en enkele bijgebouwen overeind. Architect J.A. Van der Gucht tekent in 1922 de plannen voor de wederopbouw. Aan de hand van oude afbeeldingen en archeologische opgravingen ter plaatse verrijst in de jaren 1930 een tot de verbeelding sprekende reconstructie met later aangebrachte interieurfragmenten uit Antwerpse herenhuizen die in de jaren 1950 zijn afgebroken.
Tot 2014 gaf het Sterckshof onderdak aan het Zilvermuseum, dat nu samen met het Diamant museum te vinden is in het DIVA in het hartje van Antwerpen. De provincie gaat samenwerken met de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en de Vlaamse Erfgoedkluis om het kasteel in erfpacht te zetten. Ondertussen vinden hier verschillende cultuur- en sportverenigingen hier hun onderdak. Ook de Speling heeft hier haar repetitielokaal. Dit maakt het wel extra speciaal om te spelen in deze mooie binnentuin.
Nell Gwynn
Ze is bij uitstek een voorbeeld van de geest van de restauratie die over Engeland vaardig werd toen Karel II de troon besteeg. Ze was enorm populair vanwege haar uitzonderlijke (komische) talent op het toneel maar ook vanwege haar levensverhaal. Ze was van arme komaf maar wist op jonge leeftijd bij het theater te komen. Ze speelde vervolgens, vanaf haar veertiende, in het gezelschap King's Company, dat werd geleid door Thomas Killigrew. Ze noemde Karel II haar Charles the Third (Karel de Derde), aangezien haar eerdere twee minnaars eveneens Charles heetten.
Hoewel Nell Gwyn soms afgeschilderd werd als een leeghoofdig vrouwmens, stelde John Dryden dat haar beste eigenschap juist haar gevoel voor humor was.
Eén anekdote geeft dat misschien goed weer; deze werd opgetekend door de graaf van Gramont in zijn memoires, en betreft een gebeurtenis in 1681:
Nell Gwyn reed op een dag door de straten van Oxford in haar rijtuig, toen de menigte haar tegenhield omdat men dacht te maken te hebben met haar rivale, Louise de Kérouaille de hertogin van Portsmouth, die van Franse afkomst was. Er ontstond een oploopje en men begon te roepen en haar uit te schelden. Ze stak haar hoofd uit het raam en riep "Beste mensen" en lachte: "jullie vergissen je: ik ben de PROTESTANTSE hoer!"
Nell was de enige van Karels minnaressen die ook werkelijk populair was bij het volk. Ze wordt herinnerd als degene die het gedaan kreeg dat een koninklijk ziekenhuis voor oud-soldaten werd opgericht.
Op zijn sterfbed zou Karel tegen zijn broer James hebben gezegd "Laat arme Nelly niet verhongeren". James hield woord, betaalde haar schulden af en gaf haar een vorstelijk pensioen van 1500 pond per jaar.
De beeldvorming van Nell Gwyn als een naïef, vrolijk meisje dat sinaasappelen verkocht, is echter geromantiseerd. Zij was weliswaar goedlachs en eerlijk, maar ook inhalig en jaloers. In de jaren 70 van de 17de eeuw ontwikkelde zich een steeds venijniger wordende vete tussen haar en Louise de Kérouaille; Nell kon niet verkroppen dat haar rivaal een hogere dotatie kreeg dan zij en dat ze niet in de adelstand verheven werd. Haar collega-actrice Moll Davis, die eveneens geregeld met de koning sliep, zou ze met een laxeermiddel een aanval van diarree hebben bezorgd om Davis' rendez-vous met de koning te dwarsbomen.
Het Decorteam
Stef Boermans
Ronny Verheyen
Geert Verheyen
Jakob Verdoodt
Leon Machiels
Paul van der Veken
De Medewerkers
Geert Verheyen
Tickets en Bar
Sophie Geentjens
Sociale Media / Fotograaf / Bar
Chris Boeckstyns
Geluidstechniek
Joeri Janssens
Lichttechniek
Daniëlle Martin
Kassa
Leo Leermans
Onthaal
Reinart Oste
Website
In samenwerking met
Audioworks
Audiovisual event support
Kapsalon Nicole
Nicole Tops
Van Dijkstraat 3, Mortsel - +32 3 440 62 45
Rood Fluweel
Ticketsysteem voor Theaters
Party Constructions
Rental of stages, stands and tents
Uitleendienst Stad Antwerpen
www.uitleendienstantwerpen.be/
Drankenhandel Raoul Gagelmans
uw groothandel in dranken
Drank en Foodtrucks
Dranken, Eten, Snacks, Gerechten
Vlaamse Overheid